اخبار سیاسی

۱۹ روز تا انتخابات؛‌ انصراف ۲داوطلب/حواشی یک نامه‌/شماره تماس!

ثبت‌نام داوطلبان انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در روزهای دهم تا چهاردهم خرداد انجام شد؛ ۸۰ نفر ثبت نام کردند و اکنون در انتظار اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان هستند.

به گزارش ایسنا،‌ با مرور اخبار انتخاباتی پنج شنبه تا شنبه- هفدهم تا نوزدهم خرداد ۱۴۰۳ می‌خوانیم:

در آخرین نشست سران سه قوه بر ضرورت نصب‌العین قرار گرفتن رهنمودهای رهبر معظم انقلاب درباره انتخابات به‌عنوان فصل‌الخطاب، به‌ویژه در محورهای ارتقای مشارکت مردمی، اخلاقی بودن و سلامت رقابت‌های انتخاباتی، برنامه‌محور بودن، تقویت گفتمان شهدای خدمت و پرهیز از هرگونه تخریب که الگوی آن در رقابت‌های انتخاباتی برخی کشورهای غربی وجود دارد و همچنین همکای قوای قضاییه و مقننه با دولت در برگزاری موفق انتخابات تأکید شد.

در بخشی از این جلسه وزیر اطلاعات با ارائه گزارشی از وضعیت رقابت‌های انتخاباتی و برخی بی‌اخلاقی‌ها تأکید کرد که رفتار نامزدها و حامیان آن‌ها با بی‌طرفی کامل و به‌طور مستمر رصد شده و به افرادی که رویکرد تخریب‌گرایانه اتخاذ کنند، تذکرات لازم داده خواهد شد و در صورت لزوم گزارش آن در اختیار مقام‌های قضایی قرار خواهد گرفت.

سخنگوی ستاد انتخابات آمار جالبی از شغل و سن داوطلبان انتخابات دوره چهاردهم ریاست جمهوری ارائه کرد که بر اساس آن، ۱۲ نفر کارمند، ۲ نفر روحانی،‌یک نفر شغل آزاد، دو نفر نظامی، ۲۱ نفر استاد دانشگاه، ۱۴ نفر بازنشسته، ۱۷ نفر نماینده مجلس و دو نفر فرهنگی هستند و بیشترین تعداد در بازه سنی ۵۶ تا ۶۰ سال شامل ۱۸ نفر و ۶۱ تا ۶۵ سال نیز ۱۸ نفر ثبت‌نام کردند.

محسن اسلامی همچنین توضیح داد: ماده ۳۷ این قانون اظهار دارد که «کلیه افرادی که مسئولیت مستقیم در امر انتخابات ریاست جمهوری به صورت اجرا و یا نظارت دارند، در صورتی می‌توانند داوطلب شوند که قبل از ثبت نام از سمت خود استعفا نموده و در آن سمت شاغل نباشند. »این ماده شامل مجموعه وزارت کشور، شورای نگهبان، مجریان، ناظران، استانداران، فرمانداران و بخشداران است که باید قبل از داوطلبی در انتخابات ریاست جمهوری از سمت خود استعفا دهند.

ستاد انتخابات کشور هم تاکید کرد که کاندیداها بعد از اعلام اسامی از سوی شورای نگهبان حق اعتراض ندارند.

19 روز تا انتخابات؛‌ انصراف ۲داوطلب/حواشی یک نامه‌/شماره تماس!

وزیر کشور با اعلام اینکه در صورت موافقت شورای نگهبان انتخابات ریاست‌جمهوری در برخی کلان‌شهرها الکترونیکی خواهد بود، گفته است: استعفای داوطلبان کابینه دولت برای ریاست‌جمهوری لازم نیست و مسئولین در کنار داوطلبی، وظایف خود را انجام دهند.

سخنگوی شورای نگهبان در تازه ترین توضیحات انتخاباتی در پاسخ به برخی اظهارات مبنی براینکه شورای نگهبان انتخابات را مهندسی می‌کند، گفت: ما نگاه حزبی، جناحی و گروهی به افراد نداریم و اساساً افراد را فارغ از خاستگاه سیاسی‌شان بررسی می‌کنیم؛ خود شخص را بررسی می‌کنیم و طبیعتاً اگر احراز صلاحیت شود، گروه‌های سیاسی می‌توانند او را به عنوان نماینده خود معرفی کنند؛ لذا مبنای ما قانون است و مهندسی بلد نیستیم و اساساً مهندس نیستیم.

هادی طحان نظیف همچنین در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد اگر کسی در دور قبل انتخابات، احراز صلاحیت شده یا نشده باشد این دوره تغییر کند؟ توضیح داد: ممکن است ابهاماتی وجود داشته باشد که الان برطرف شده باشد یا ترکیب اعضای شورای نگهبان تغییر کرده باشد. ممکن است اعضای قبلی شورای نگهبان هم اطلاعات جدیدی داشته باشند.

19 روز تا انتخابات؛‌ انصراف ۲داوطلب/حواشی یک نامه‌/شماره تماس!

آیت‌الله احمد جنتی دبیرشورای نگهبان نیز تاکید کرده است که در موضوع تایید صلاحیت‌ها یک خط مستقیم را انتخاب کردیم و این خط را ادامه می‌دهیم.

ستاد انتخابات صداوسیما هم چگونگی تبلیغات نامزدهای ریاست‌جمهوری در رسانۀ ملی را تشریح کرد که بر اساس آن،  داوطلبان  می‌توانند علاوه بر برنامه‌های زنده، تهیۀ دو مستند تلویزیونی ۳۰ دقیقه‌ای، دو مستند رادیویی ۳۰ دقیقه‌ای و نیز ۳۱ برنامۀ ۳۰ دقیقه‌ایِ رو به دوربین برای گفت‌وگو با مردم هر یک استان‌های کشور تهیه کنند.

سازمان صدا و سیما در نظر دارد در راستای فضای تبلیغاتی انتخابات ریاست جمهوری، ۵ مناظره چهار ساعته را از شبکه یک سیما تهیه و پخش کند. هر نامزد ریاست جمهوری، در برنامه مناظره‌های انتخاباتی؛ فرصت ۱۰۵۰ دقیقه‌ای برای تبلیغات خواهد داشت.

در همین راستا مهدی قلی به عنوان مجری برنامه مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم از سوی ستاد انتخابات ریاست جمهوری سازمان صداوسیما انتخاب شد. 

مسئول برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور هم با شرکت در اولین « نشست آماده سازی برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری» که با حضور سفیر و سرکنسولگریهای کشورمان در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در برلین برگزار شد، آمادگی کامل وزارت امور خارجه را برای برگزاری انتخابات آتی ریاست جمهوری در خارج از کشور اعلام کرد.

همچنین وزیر امور اقتصادی و دارایی در بخشنامه‌ای به تمام معاونت‌ها و سازمان‌های تابعه این وزارتخانه ضمن تاکید بر کمک به برگزاری باشکوه انتخابات پیش رو، همه کارکنان خود را از هر گونه استفاده از سمت، عنوان و نیز امکانات این وزارتخانه در ساعات اداری منع کرده است.

بر اساس شنیده ها نیز در طول چند روزه گذشته اولین تخلف انتخاباتی مبنی بر استفاده یک کاندیدا از امکانات دولتی رخ داده است که عضو کمیسیون بررسی تبلیغات ریاست‌جمهوری از ارجاع این تخلف به مراجع قضایی خبر داد.

از کاندیداها چه خبر؟

* در پی طرح برخی مطالب در فضای مجازی درباره کناره گیری محمد شریعتمداری از رقابت‌های انتخاباتی، رئیس ستاد انتخاباتی وی با ابراز تعجب از محتوای منتشر شده، کناره‌گیری شریعتمداری را تکذیب کرد و گفت: این موضوع  دروغ و بی پایه و اساس است.

در همین ارتباط رییس ستاد کاندیدای اصلاح‌طلب نیز تاکید کرد که شریعتمداری به نفع هیچ کدام از نامزدها کناره گیری نکرده است.

* محمود صادقی هم با انتشار توئیتی به خبر انصرافش از انتخابات واکنش نشان داد و تاکید کرد: مطالبی که درباره انصرف بعضی از نامزدهای معرفی شده به جبهه اصلاحات ایران به نفع بعضی دیگر در حال انتشار است،‌ بی اساس است.

19 روز تا انتخابات؛‌ انصراف ۲داوطلب/حواشی یک نامه‌/شماره تماس!

داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت سیزدهم با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس، از داوطلبی در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری انصراف داد.

وی در توییتی دیگر نیز نوشت: فقط یک نفر در انتها باقی خواهد ماند رئیس سازمان برنامه و بودجه، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: از بین ۵ کاندیدای عضو دولت در رقابت نهایی فقط یک نفر حضور خواهد داشت.

19 روز تا انتخابات؛‌ انصراف ۲داوطلب/حواشی یک نامه‌/شماره تماس!

* از دیگر داوطلبان انتخابات ریاست جمهور چهاردهم که انصراف داد، محمد رویانیان مدیرعامل اسبق پرسپولیس بود که با اشاره به انصراف خود از حضور در انتخابات، گفت: در این زمینه جلسه‌ای با محسن رضایی داشتیم و در آن جلسه تصمیم بر این شد که برای وحدت حداکثری جریان انقلاب و پرهیز از تعدد کاندیدا، از ادامه حضور در رقابت‌­های انتخاباتی انصراف دهم.  

محمد رویانیان گفته است: در زمینه حضور در انتخابات، جلسه‌ای با آقای محسن رضایی داشتیم و در آن جلسه تصمیم بر این شد که به جهت وحدت حداکثری جریان انقلاب و پرهیز از تعدد کاندیدا، اینجانب از ادامه حضور در رقابت‌­های انتخاباتی انصراف بدهم.

19 روز تا انتخابات؛‌ انصراف ۲داوطلب/حواشی یک نامه‌/شماره تماس!

*‌ درنهایت داود منظور و محمد رویانیان با انصراف از داوطلبی کاندیداتوری انتخابات ریاست‌ جمهوری به سازوکار «اجماع نیروهای انقلاب» پیوستند.

* محمود احمدی‌نژاد در جریان فعالیت های انتخاباتی خود بازار تهران و در جمع مردم حضور یافت و مدعی شد که به زودی همه چیز به تنظیم خودش برمی‌گرده!

قرار است به‌زودی کاندیداهای زیادی از جبهه انقلاب به جریان اجماع نیروهای انقلاب برای انتخابات ریاست جمهوری ملحق شوند که جزییات آن اعلام خواهد شد.

* عباس آخوندی از دیگر داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری با انتشار مطلبی کنایه آمیز با عنوان «پیش به سوی شکل‌دهی دولت ملی مدرن »در کانال تلگرامی خود نوشته است که بر خلاف روح قانون اساسی نهادهای مذکور در آن را به دولت‌های مستقل تبدیل کرده‌اند. حال آن‌که دولت در ایران یگانه است. رهبری در راس، رئیس جمهور به عنوان مجری قانون اساسی با همکاری دو قوه‌ی دیگر، دولت ملی ایران را شکل می‌دهند.

وی همچنین با ابراز اطمینان از اینکه همگی ( نامزدهای اختصاصی جبهه اصلاحات) واجد صلاحیت مصرح در قانون اساسی هستیم، گفته است: امید دارم که هر یک از اعضای شورای نگهبان در صورت دریافت هرگونه ابهام، مستقیم با ما تماس بگیرد و بر اساس ظن و گمان اقدام نکند.

* علیرضا زاکانی با انتشار مطلبی ضمن تاکید براینکه در ‎دولت من، نخواهیم گذاشت که پارتی بازی در دولت نفوذ بکند، نوشت: ان شاءالله در ‎دولت خدمت نخواهیم گذاشت که فساد و رشوه و پارتی بازی و اسراف و تجمّل و خرجهای زیادی در دولت نفوذ بکند.

* علی لاریجانی با اعلام اینکه احساس نیاز دیدم ارتباط گسترده تری با مردم داشته باشم، شماره ای را که به گفته وی در اکثر پیام رسان ها فعال است در اختیار مردم قرار داده تا بتواند پاسخ گوی سوالات باشد.

19 روز تا انتخابات؛‌ انصراف ۲داوطلب/حواشی یک نامه‌/شماره تماس!

ت️صویری هم از جلسه هم اندیشی ستاد مرکزی علی لاریجانی با برخی از نمایندگان ادوار مجلس با حضور رحمانی فضلی منتشر شد که حاشیه ساز شده است.

19 روز تا انتخابات؛‌ انصراف ۲داوطلب/حواشی یک نامه‌/شماره تماس!

علی قلهکی از فعالان رسانه‌ای با انتشار توییتی خبر داد که اعضای هیات دولت و مدیرانِ ارشدِ دولت سیزدهم، نامه‌ای به شورای نگهبان برای اثبات توان مدیریت و رجل بودن “محمدمهدی اسماعیلی” نوشتند.

امضای افرادی چون، محسن منصوری (معاون اجرایی)، میثم لطفی (رئیس سازمان امور استخدامی)، علی باقری (سرپرست وزارت خارجه)، انسیه خزعلی (معاون امور زنان)، جواد اوجی (وزیر نفت)، محمدعلی نیکبخت (وزیر کشاورزی)، عیسی زارع پور (وزیر ارتباطات)، علی بهادری جهرمی (سخنگوی دولت)، علی‌اکبر محرابیان (وزیر نیرو)، علی سلاجقه (رئیس سازمان محیط زیست) و عباس علی آبادی (وزیر صمت) در آن به چشم می‌خورد.

افشای این نامه‌ درباره تایید صلاحیت اسماعیلی واکنش‌های زیادی را در پی داشت، از جمله خبرگزاری دولت که در گفت و گو با یک مقام آگاه از پیگیری قضایی موضوع انتشار شهادت شرعی برخی اعضای هیات دولت به شورای نگهبان خبر داد.

حسام الدین آشنا هم به شهادت‌نامه اعضای دولت برای صلاحیت وزیر ارشاد واکنش داد و در توییتی نوشت: با این شهادت مومنانه و محرمانه الان تکلیف دیگر اعضای کابینه که داوطلب ریاست جمهوری شده‌اند، چه می شود؟

واکنش‌ها به این موضوع تا حدی ادامه پیدا کرد که سخنگوی شورای نگهبان در اظهاراتی تاکید کرد که هیچ سفارش و توصیه‌ای، در کار ما تاثیر نمی‌گذارد.

طحان نظیف با بیان اینکه ما بیشتر تحت هجمه هستیم که چرا در یک جاهایی تحت تاثیر جریانات سیاسی قرار نمی‌گیریم، افزود: ممکن است یک نفر وزیر خوب باشد و در حوزه وزارت خود نیز خوب عمل کند، ولی همین آدم نتواند کشور را اداه کند و یا حتی یک وزارت خانه دیگر؛ لذا این حاکی از این است که هرجایگاهی شرایط خودش را دارد.»

19 روز تا انتخابات؛‌ انصراف ۲داوطلب/حواشی یک نامه‌/شماره تماس!

* سید محمد صحفی در توییتی دستورالعمل هیات نظارت بر مطبوعات درباره انتخابات ۱۴۰۳ را منتشر کرد و نوشت: فرصت مشارکت مردم در تعیین سرنوشتی خویش را به تهدید و تحدید اصحال مطبوعات و رسانه ها تبدیل نکیند.

19 روز تا انتخابات؛‌ انصراف ۲داوطلب/حواشی یک نامه‌/شماره تماس!

* محمدباقر قالیباف در شبکه اجتماعی ایکس با اشاره هزینه بالای مسکن زندگی مردم را سخت کرده و این ریشه در قیمت بالای زمین دارد. ۳۳۰ هزار هکتار زمین در قانون برنامهٔ هفتم به ظرفیت سکونت‌گاهی اضافه شد، وعده داد که «اعتماد کنید اجرا خواهم کرد».

همچنین در پی انتشار مطلبی در روزنامه اعتماد درباره احتمال ائتلاف محمدباقر قالیباف با علی لاریجانی، کانال تلگرامی منتسب به نزدیکان قالیباف این خبر را تکذیب و تاکید کرد: برخی خبرسازی‌های تفرقه‌انگیز به منظور ایجاد شکاف در بدنه نیروهای انقلاب و نامزدهای جبهه انقلاب صورت می‌گیرد که نیازمند هوشیاری فعالان این عرصه است.

شخصیت‌ها چه گفتند؟

* حدادعادل رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب دراظهاراتی با اشاره به اینکه راهبرد انتخاباتی شورای ائتلاف تابع چیدمان نامزدهاست،‌ تاکید کرده که باید همه تلاش کنیم که از تکثر کم کنیم و به‌دست خودمان زمینۀ شکست را فراهم نکنیم.

* عباس سلیمی نمین از فعالان سیاسی اصولگرا در تحلیلی از حضور برخی شخصیت ها برای رقابت های این دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه برخی توهم دارند در حد یک «رئیس جمهور» هستند، گفته است:‌ وحید حقانیان از بیت کنار گذاشته شده و دچار شوک است،  بذرپاش شانسی ندارد و احمدی نژاد ردصلاحیت می‌شود.

* رسول منتجب‌نیا دبیرکل حزب جمهوریت و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در تحلیلی از فضای انتخاباتی و فعالیت اصلاح طلبان با تاکید براینکه رأی اصلاح‌طلبان باید در یک سبد ریخته شود، گفته است که امیدواریم که اصلاح‌طلبان بتوانند بر یک کاندیدای اصلاح‌طلب قوی، مدیر و مدبر اتفاق نظر کنند تا نیاز به رجوع به کاندیدای غیر اصلاح‌طلب نداشته باشند.

* عباس عبدی از دیگر فعالان اصلاح طلب تاکید کرده که نامزدهای انتخاباتی باید موضع صریح خود را نسبت به عملکرد سه سال گذشته روشن کنند، کسی که موافق‌ است مسئولیت‌های آن را بپذیرد، اگر مخالف است باید صریحا نقد و اعلام برائت کند.

وی همچنین در توییتی از خانواده شهید رئیسی خواسته است تا نامزد مطلوب خود را معرفی کنند.

19 روز تا انتخابات؛‌ انصراف ۲داوطلب/حواشی یک نامه‌/شماره تماس!

* در پی انتشار برخی اخبار درباره نقش آفرینی، حضور و فعالیت علی طیب‌نیا وزیر اسبق اقتصاد در ستادهای انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری، یک منبع نزدیک به وی  این اخبار را تکذیب کرد و گفت: در گفت‌وگویی که با دکتر طیب‌نیا، داشتم به طور صریح تاکید کردند که در هیچ فرایند مربوط به تحلیل شرایط انتخابات در قالب مکتوب و یا حضور در محافل و همایش‌هایی از این جنس و یا تدوین برنامه یا چینش تیم اقتصادی هیچکدام از نامزدهای محترم انتخابات مشارکت و یا نقش نداشته است.

* حسین کنعانی مقدم دبیرکل حزب سبز ایران و فعال سیاسی اصولگرا در تحلیلی از فعالیت‌های انتخاباتی اصلاح طلبان گفته است که اصلاح‌طلبان درحال انجام یک نمایش سیاسی هستند تا شورای نگهبان را در موضوع تایید و رد صلاحیت‌ها به چالش بکشند. اعضای جبهه اصلاحات خودشان نیز می‌دانند که مردم به نامزدهای آنان تمایلی ندارند.

* مجتبی ذوالنوری هم در اظهاراتی با تاکید بر اینکه مهمتر از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، انتخاب فردی است که به عنوان رئیس جمهور انتخاب می‌شود، گفته است:‌ دیگر با شعاردرمانی و حرف نمی‌توان اعتمادسازی کرد و سرمایه اجتماعی را ترمیم کرد و توسعه داد؛ حتما باید شخصی در رأس قوه مجریه قرار بگیرد که خصوصیت مهم او سلامت خانوادگی، سلامت اقتصادی، پاکدستی، کارآمدی، ولایتمداری و… باشد.

* در نماز جمعه این هفته تهران،‌ امام جمعه موقت تهران در بخشی از خطبه ها با بیان اینکه باید راه شهید رئیسی ادامه یابد، تصریح کرد: باید فردی رئیس جمهور شود که در تراز خدمتگزاری آیت الله رئیسی باشد و تحت پرچم نایب امام زمان و در کنار و در خدمت مردم باشد.

* امام جمعه اردبیل هم با اشاره به اینکه  نامزد شدن ۸۰ نفر برای انتخابات ریاست جمهوری در دنیا مرسوم نیست، افزود: اینکه ۸۰ نفر نامزد ریاست جمهوری شود و ثبت نام نمایند از یک جهت خوب است هر فردی که خود را لایق اداره کشور می‌داند وارد این عرصه و رقابت می‌شود، اما این سبک در دنیا مرسوم نیست.

* همچنین امام جمعه قم با تاکید بر اینکه در انتخابات ریاست جمهوری نباید دچار تفرقه شویم، گفت: ️این همه نسبت‌های ناروا به این و آن دادن، ذهن مردم را خراب و فضای اعتماد و امید را به بی‌اعتمادی و یاس تبدیل می‌کند.

* حسن سبحانی از نمایندگان ادوار مختلف مجلس در یادداشتی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: اگر همه داوطلبان واجد شرایط باشند وظیفه شورای نگهبان اعلام نام همه آن‌ها است.

19 روز تا انتخابات؛‌ انصراف ۲داوطلب/حواشی یک نامه‌/شماره تماس!

* محسن هاشمی‌رفسنجانی رئیس‌ شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران ضمن انتقاد از نحوه فعالیت جبهه اصلاحات در انتخابات پیش رو معتقد است که اصلاح طلبان در ساماندهی اولیه هنگام ثبت‌نام نامزدها تا به حال موفق عمل نکرده‌اند و نحوه حضور اصلاح‌طلبان و معتدلین در این انتخابات نسبت به انتخابات سال ۹۲ و ۹۶ حاکی از افتراق اولیه است و به نظر اگر تا آخر چنین باشد، می‌تواند به سمت باخت هم پیش برود.

* غلامحسین کرباسچی نیز در پیشی بینی از خروجی انتخابات ۸ تیر گفته است که  پیش بینی من این است که خروجی این انتخابات یا آقای لاریجانی می شود یا آقای قالیباف، بقیه رأی چندانی ندارند

*‌ محسن رضایی هم به تلاش برای هم‌افزایی و وحدت در انتخابات پیش رو توصیه کرد و گفت: برادران و خواهران در جنگِ تخریب، هیچ فردی برنده نیست.

19 روز تا انتخابات؛‌ انصراف ۲داوطلب/حواشی یک نامه‌/شماره تماس!

*‌ محمدتقی رهبر عضو جامعه روحانیت مبارز با انتقاد از تعدد ثبت نام کاندیداها در انتخابات ریاست جمهوری، گفته است: لازم نبود ۸۰ نفر ثبت نام کنند، اما بالاخره آمدند و اگر شورای نگهبان تایید صلاحیت کند، برخی از آنها وارد عرصه می‌شوند.

* در همین ارتباط حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: برخی از داوطلبان که در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کردند، کسانی هستند که حتی خانواده‌شان آنها را به عنوان رجل سیاسی قبول ندارد.

*‌ صادق کوشکی از چهره اصولگرا هم در واکنش به ثبت‌نام قالیباف و نیکزاد که هفته پیش به عضویت هیئت رییسه مجلس درآمده بودند، می‌گوید: البته قانون به این افراد اجازه ثبت نام داده است. اما اینکه حضورشان در انتخابات آن هم در روزهای ابتدایی شروع به کار مجلس، خوب است یا بد، مردم در روز رای گیری به این سئوال پاسخ خواهند داد. یعنی اگر تایید صلاحیت شوند، مردم با رای خودشان قضاوت خواهند کرد.

* سرپرست معاونت پارلمانی ریاست‌جمهوری با اشاره به اینکه رهبر انقلاب بر اساس آموزه‌های دینی و سیاسی حاکم بر نظام اسلامی، بر لزوم رعایت اخلاق در عرصه‌ انتخابات تأکید فرمودند، معتقد است که گروه‌ها، جریانات سیاسی، کاندیداها و افراد معنون مخاطب این بیانات بودند.

* امیر حسین ثابتی نماینده مجلس دوازدهم نیز در توییتی کوتاه و کنایه آمیز نوشته است: کاشی آقایان آخوندی و جهانگیری تایید صلاحیت شوند.

19 روز تا انتخابات؛‌ انصراف ۲داوطلب/حواشی یک نامه‌/شماره تماس!

* عزت الله ضرغامی درباره انتظاراتش از شورای نگهبان سخن گفت و تاکید کرد: انتظار دارم شورای نگهبان رفتاری داشته باشد که مردم احساس کنند اگر آن نامزد آنها در بین نامزدها نیست، حداقل کسی را خیلی نزدیک‌تر [به نامزد خود] بدانند و در انتخابات شرکت کنند.

* همچنین مهدی فضائلی تحلیلگر سیاسی هم در مقاله‌ای نوشت: هرکس عکس بیشتری با رئیس‌جمهور شهید دارد یا ادعای نزدیکی بیشتر می‌کند یا لباس ساده‌تری می‌پوشد، الزاما توانمندتر و با صلاحیت‌تر برای در دست گرفتن سکانی که شهید رئیسی در دست داشت، نیست.

احزاب و تشکل‌ها چه کرده‌اند؟

سخنگوی جبهه اصلاحات  در شبکه اجتماعی ایکس از انجام رای گیری در نشست مجمع عمومی جبهه اصلاحات برای تعیین نامزد این جبهه در انتخابات خبر داد و نوشت: در نشست مجمع عمومی جبهه اصلاحات ایران به ترتیب حروف الفبا، آقایان عباس آخوندی، مسعود پزشکیان و اسحاق جهانگیری حائز دو-سوم آراء به عنوان کاندیداهای معرفی شده از سوی جبهه اصلاحات ایران شدند. که نامزد نهایی جبهه اصلاحات متعاقبا از بین همین افراد انتخاب می گردد.

19 روز تا انتخابات؛‌ انصراف ۲داوطلب/حواشی یک نامه‌/شماره تماس!

پس از آنکه در فضای مجازی اخباری مبنی بر کناره گیری پزشکیان، کواکبیان،شریعتمداری، محمود صادقی و علی صوفی از کاندیداهای لیست اصلاحات به نفع اسحاق جهانگیری منتشر شده بود، جواد امام با تکذیب این اخبار گفت: خبر منتشرشده درباره‌ی «معرفی کاندیدای نهایی اصلاحات» خبرسازی است ️منتشرکننده‌های این نوع خبرها به دنبال ایجاد اختلاف و مسموم کردن فضا هستند.

در برخی کانال های خبری هم آمده است که کواکبیان و شریعتمداری با خودداری از شرکت در جلسه جبهه اصلاحات، قبول نکردند کاندیدای جبهه اصلاحات باشند.

رئیس جبهه اصلاحات در نشست خبری درباره تغییر راهبرد جبهه اصلاحات از انتخابات مجلس ۱۴۰۲ تا انتخابات پیش رو گفت: ما راه رفته را تکرار نمی کنیم و زیر بار کاندیدای نیابتی نمی رویم و ما باید نامزد خود را داشته باشیم و خود جبهه اصلاحات باید آن فرد را انتخاب کند. قبل تایید صلاحیت نامزدهای خود را مشخص کردیم و ستاد انتخابات جبهه اصلاحات بزودی راه اندازی می شود.

 امروز همچنین ۱۵۱ فعال سیاسی و مدنیِ اصلاح‌طلب بیانیه‌ای تحلیلی دربارهٔ انتخابات ریاست‌جمهوری منتشر کرده و در این بیانیه اعلام کردند که باید نامزدی اصلاح‌گر برای مشارکت در انتخابات پیدا کنند.

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور نیز در بیانیه شماره یک خود در خصوص انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم تاکید کرد: بی شک بسیج دانشجویی، شان کنشگری و رسالت کنونی خود در انتخابات پیش رو را تلاش در تبیین ویژگی‌های رئیس تراز جمهوری اسلامی و اهمیت مشارکت حداکثری مردم در انتخابات می‌داند و هر گونه ورود مصداقی له یا علیه نامزدها را نادرست تلقی می‌نماید.

در روزنامه ها و فضای مجازی چه خبر بود؟

روزنامه هم‌میهن در انتقادی شدید از ثبت‌نام ۸۰ چهره سیاسی برای انتخابات ریاست‌ جمهوری نوشت:۸۰نفر که در میان آنان کسانی با سوابق رئیس‌جمهور، معاون رئیس‌جمهور، رئیس مجلس، وزیر، وکیل و… هستند که به‌طور طبیعی، هیچ‌کدام به‌صورت فردی قادر به فهم عموم مسائل کشور نیستند و افرادی هم که دورشان هستند، اغلب محفلی و غیرشفاف و شاید باندی هستند؛ تاریخ برای اغلب آنان از روز نامزدی در انتخابات به‌روز و آغاز می‌شود. به‌راحتی گذشته را نقد و رد می‌کنند. گویی که خودشان هیچ حضوری در گذشته نداشته‌اند.

روزنامه اطلاعات هم نسبت به ثبت نام گسترده کاندیداهای ریاست جمهوری انتقاد کرد و نوشت: از طنازی‌ها و لطیفه‌سازی‌های برخی بیکاران و عیّاران، که در سال‌های پیشین در صف ثبت‌نام شاهد بودیم بگذریم؛ آیا عیار ریاست جمهوری در کشور این‌قدر نازل شده است، که شاهد بیش از هشتاد نفر در زمره‌ی داوطلبان باشیم؛ که بسیاریشان از تدبیر منزل خود عاجزند و اما امروز ارسطووار پروای تدبیر مُدُن را در سر می‌پرورانند؟

روزنامه وطن‌امروز پیش بینی خود از تایید صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری را منتشر کرد و نوشت: قالیباف، بذرپاش، لاریجانی، جهانگیری، جلیلی، زاکانی، شریعتمداری، پورمحمدی، علی نیکزاد، قاضی‌زاده، مرتضوی و همتی، ۱۲ کاندیدایی هستند که بیشترین احتمال تایید صلاحیت را دارند.

روزنامه جمهوری اسلامی با انتشار مطلبی از شورای نگهبان خواست محمود احمدی‌نژاد را رد صلاحیت کند.

روزنامه کیهان در یادداشتی به اصولگرایان هشدار داد : اگر دچار کمال طلبی منفی و حمایت مطلق از این یا آن نامزد شوید، ممکن است بدترین نامزد انتخاب شود.

یک فعال مجازی با انتشار صفحه اول روزنامه جوان درتوییتی نوشت: پیام جلد روزنامه جوان،‌ رسانه سپاه این است که جلیلی، قالیباف و لاریجانی تایید می شوند.

19 روز تا انتخابات؛‌ انصراف ۲داوطلب/حواشی یک نامه‌/شماره تماس!

پادکستی ۲دقیقه‌ای هم با موضوع انتخابات در «رادیونور» با عنوان جای خالی روحانیون در انتخابات منتشر شد.

جزئیاتی از انتخابات ریاست جمهور چهاردهم 

بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که پیش از این مقرر بود در خردادماه سال ۱۴۰۴ برگزار شود، پس از شهادت رئیس‌جمهوری و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد در استان آذربایجان شرقی، بصورت زودهنگام و هشتم تیرماه امسال برگزار خواهد شد.

در اولین جلسه سران قوا که بعد از ظهر ۳۱ اردیبهشت به میزبانی معاون اول رئیس جمهور و با حضور رئیس قوه قضائیه و رئیس مجلس شورای اسلامی در محل ساختمان دولت برگزار شد، زمانبندی فرایند انتخابات و روند برگزاری مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد با توجه به توافق اولیه شورای نگهبان، انتخابات برای تعیین رئیس جمهور جدید در تاریخ ۸ تیرماه ۱۴۰۳ برگزار شود.

بر اساس تقویم مصوب انتخابات، زمان ثبت نام از داوطلبان در روزهای ۱۰ تا ۱۴ خرداد، بررسی صلاحیت ها در روزهای ۱۵ تا ۲۱ خرداد،‌ اعلام اسلامی داوطلبان نهایی در روز ۲۲ خرداد و انجام تبلیغات از ۲۳ خرداد تا ۶ تیر تعیین شد.

طبق ماده ۳۵ قانون انتخابات ریاست جمهوری کاندیداها هنگام ثبت‌نام باید رجل مذهبی، سیاسی، ایرانی‌الاصل، دارای تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی و مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور باشند. حداقل سن کاندیداهای انتخابات باید ۴۰ سال تمام شمسی و حداکثر سن آنان نیز ۷۵ سال تمام شمسی در هنگام ثبت‌نام باشد. واجدان شرایط می‌توانند صرفاً با در اختیار داشتن کارت ملی و شناسنامه در انتخابات ریاست جمهوری مشارکت کنند.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نوشته های مشابه