اخبار سیاسی

۲۲ روز تا انتخابات؛‌ آغاز بررسی صلاحیت‌ها/تاکید بر رعایت اخلاق و پرهیز از گمانه‌زنی

ثبت‌نام داوطلبان انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در روزهای دهم تا چهاردهم خرداد انجام شد؛ ۸۰ نفر ثبت نام کردند و اکنون در انتظار اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان هستند.

به گزارش ایسنا،‌ با مرور اخبار انتخاباتی سه شنبه و چهارشنبه- پانزدهم و شانزدهم خرداد ۱۴۰۳ می‌خوانیم:

رئیس ستاد انتخابات کشور بار دیگر اعلام کرد اسامی افراد تاییدصلاحیت‌شده انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۲ خرداد اطلاع رسانی می‌شود.

در همین ارتباط سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری از ۱۵ خرداد آغاز شده است، گفت:‌ ۸۰ داوطلب برای این دوره از رقابت های انتخاباتی ثبت نام کرده اند.

هادی طحان‌نظیف با تاکید بر اینکه تمام تلاش ما این است که بررسی صلاحیت‌ها در نهایت صحت، اتقان و با سرعت انجام شود، ادامه داد: مبنای ما قانون اساسی است. شرایط ریاست‌جمهوری در اصل ۱۱۵ قانون اساسی ذکر شده است که رئیس جمهور باید از بین رجال مذهبی و سیاسی بوده و ویژگی‌های ایرانی الاصل بودن، تابعیت ایران، مدیر و مدبر، حسن سابقه، امانت، تقوا،  مومن و معتقد به مبانی نظام و مذهب رسمی کشور را دارا باشد و تلاش ما این است که این موراد احراز شود.

این عضو حقوق دان شورای نگهبان از رسانه‌ها و فعالان فضای مجازی خواست تا در خصوص بررسی صلاحیت‌ها گمانه‌زنی نداشته باشند و تاکید کرد: بررسی صلاحیت‌ها به تازگی شروع شده و فرآیندی تفصیلی، دقیق و زمان‌بر است؛ کلا گمانه‌زنی درست نیست، اما الان حتی برای گمانه‌زنی هم زود است.

۲۲ روز تا انتخابات؛‌ آغاز بررسی صلاحیت‌ها/تاکید بر رعایت اخلاق و پرهیز از گمانه‌زنی

صبح امروز، سرپرست ریاست جمهوری بخشنامه‌ انتخاباتی را به مدیران دستگاه‌های اجرایی ابلاغ و هر گونه فعالیت تبلیغاتی به نفع یا ضرر نامزدهای انتخاباتی را با استفاده از هر امکانات یا وسیله‌ای که جنبه رسمی و دولتی داشته باشد، ممنوع و مصداق ارتکاب جرم اعلام کرد.

محمد مخبر در جسله هیات وزیران نیز با بیان اینکه به عنوان یاران رئیس جمهور شهید، برای حفظ میراث ایشان باید در دو عرصه تلاش کنیم، اظهارکرد: عرصه اول برگزاری سالم، امن و مشارکتی انتخابات و عرصه بعدی تداوم فعالیت‌های دولت به شکل جهادی و بدون هیچ‌گونه خلل و کندی است.

همچنین دستیار ویژه مخبر طی یادداشتی تاکید کرد که سرپرست ریاست‌جمهوری  در ۱۶ روز گذشته، هیچ جلسه و نشستی با چهره‌های سیاسی یا کاندیداهای انتخاباتی در خصوص ترکیب دولت چهاردهم نداشته است.

۲۲ روز تا انتخابات؛‌ آغاز بررسی صلاحیت‌ها/تاکید بر رعایت اخلاق و پرهیز از گمانه‌زنی

دبیر ستاد انتخابات ریاست‌جمهوری درباره جزئیات مناظره‌های انتخابات ریاست‌جمهوری توضیح داد: تعداد صندلی‌ها قطعی نشده است، ما تعداد را باز نگه داشته‌ایم تا ببینیم برای چند نفر باید صندلی‌ تدارک دیده شود. این آمادگی را داریم که برای هر تعدادی که شورای نگهبان تأیید کند فضای مناظره آماده کنیم. برگزاری مناظره‌ها قطعی شده است و به‌صورت زنده برگزار می‌شود. مجری به‌زودی مشخص می‌شود و در حال حاضر ۳ نفر به عنوان گزینه‌های اصلی اجرای مناظره‌ها مطرح هستند.

در همین رابطه رئیس سازمان صداوسیما خاطرنشان کرد: با همت و جدیت همکاران ما در صداوسیما، تقریباً تمام زیرساخت‌ها برای برگزاری مناظره‌ها و دیگر برنامه‌های انتخاباتی آماده شده اما طبیعتاً تا قبل از اعلام نظر نهایی شورای نگهبان هیچکدام از این پیش‌بینی‌ها قطعی نیست.

وزیر کشور  هم هشتم تیر ۱۴۰۳ را پایان فرآیند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دانست و اعلام کرد: اگر به هر دلیل نتیجه انتخابات در مرحله اول انتخابات روشن نشود، مرحله دوم انتخابات یک هفته بعد در تاریخ ۱۵ تیر برگزار می‌شود.

از کاندیداهای چه خبر؟

لیست کامل اسامی ۸۰ نفری که برای کاندیداتوری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ثبت نام کردند به همراه شعارها، سوابق و گرایش های سیاسی آنها را می توانید در این لینک مرور کنید.

* طی حکمی از سوی محمد شریعتمداری داوطلب نامزدی انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری علی اصغر احمدی به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی وی تعیین شد.

* محمدباقر قالیباف با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: رئیس جمهور بلافاصله بعد از انتخابات با چندین تصمیم حیاتی روبروست. باور کنیم انتخابات فردایی هم دارد! ‏یک تصمیم رئیس جمهور، امروز و آیندهٔ یک ملت را تغییر می‌دهد. ایده‌های نسنجیده و مدیران نیازموده، سال‌ها کشور را عقب می‌اندازند. نسبت مشکلات را با توانایی‌ها و تجربه‌ها بسنجیم.

وی در توییت دیگری هم تاکید کرد که در عرصه مدیریت کشور این رئیس جمهور است که در نهایت باید با مهارت و تجربه کار را تمام کند و تلاش های بقیه را با مسئولیت پذیریی و راهبری به ثمر برساند

۲۲ روز تا انتخابات؛‌ آغاز بررسی صلاحیت‌ها/تاکید بر رعایت اخلاق و پرهیز از گمانه‌زنی

* علی لاریجانی با ایده سوال‌های توئیتری، فعالیت انتخاباتی خود را با هشتگ «از لاریجانی بپرسید، پاسخ می‌دهد» شروع کرد.

وی در پاسخ به سوال کاربری درباره بورس با انتشار ویدیویی گفت: برای بهبود وضعیت بورس دولت و سیاست‌مداران لازم نیست کاری کنند بلکه یک سری کارها و دخالت ها را نباید انجام دهند. مثل قیمت‌گذاری دستوری، ناپایداری نرخ انرژی، وضع عوارض نابجا، سود بانکی نامتوازن . با عدم مداخله اوضاع بورس حتما بهتر خواهد شد. لاریجانی با انتشار این ویدیو نوشت: ‏«راه حل مشکلات بورس عبور از مداخله گری دولت به زمینه سازی است.

لاریجانی در پاسخ به سوال کاربر دیگری مبنی بر اینکه برنامه شما برای ⁧اجماع سازی⁩ در سطح ملی چیست؟ نوشت: امروز هیچ هدفی بالاتر از توسعه و پیشرفت ایران نیست. همه‌ی مردم باید بتوانند در تصمیم‌سازی‌ها مشارکت داشته باشند.

۲۲ روز تا انتخابات؛‌ آغاز بررسی صلاحیت‌ها/تاکید بر رعایت اخلاق و پرهیز از گمانه‌زنی

* علیرضا زاکانی از دیگر داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری در سمت شهردار تهران در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با اعلام این که در صورت تائید صلاحیت از سوی شورای نگهبان، برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی مرخصی می‌گیرد، در پاسخ به این پرسش که اگر در انتخابات رای نیاورید به شهرداری تهران بازمی گردید، تصریح کرد: باید همین بشود، ولی رای می آورم.

وی همچنین در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس در واکنش به صحبت های اسحاق جهانگیری نوشت : شما ۸ سال فرصت داشتید درک عمیق خود را در کشور پیاده کنید که نتیجه‌اش را مردم عمیقا درک کردند.

۲۲ روز تا انتخابات؛‌ آغاز بررسی صلاحیت‌ها/تاکید بر رعایت اخلاق و پرهیز از گمانه‌زنی

سید صولت مرتصوی از عزم خود برای ماندن در مسیر رقابت های انتخاباتی تا آخر کار خبر داد و این پرسش را مطرح کرد که مگر آمده‌ام به نفع کسی کنار بروم؟ تا آخر انتخابات می‌مانم. آمده‌ام که بمانم. مگر آمده‌ام به نفع کسی کنار بروم؟

*‌ امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و محمدرضا پورابراهیمی از داوطلبان کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری در دیداری با با محسن رضایی در زمینه «اجماع نیروهای انقلاب» مشورت و گفت‌وگو کردند.

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی همچینن با تاکید بر اینکه بنده خودم را متعلق به جبهه انقلاب می‌دانم و از هر تصمیمی که مجموعه جبهه انقلاب به آن برسد، تبعیت می‌کنم،  ابراز امیدواری کرد که رقابت انتخاباتی به احسن وجه اتفاق بیفتد و شایسته‌ترین فرد انتخاب شود.

* پس از آن که یکی از خبرگزاری‌ها در گزارشی بدون نام بردن از کسی توصیه‌های امام و رهبری مبنی بر فاصله گرفتن نزدیکانشان از ورود به مباحث و رقابت‌های سیاسی را یادآور شد، وحید حقانیان نسبت به آن با انتشار بیانیه ای واکنش نشان داد و تاکید کرد: ️در دولت من یکی از اولین اصلاحات، تغییر ریل رسانه‌های منتسب به نهادهای حاکمیتی کشور است.

*‌ داوود منظور از دیگر داوطلبان کاندیداتوری انتخابات ۸تیر، در حمایت از افزایش نامزدهای انتخابات ۱۴۰۳ در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: ‏بر خلاف آنچه در نگاه اول به نظر می رسد تکثر نامزدهای عضو دولت در انتخابات ریاست جمهوری نشانه شخصیت فراگیر و جامع شهید رئیسی است. قطعا همه این عزیزان شخصیت حقیقی خود را نمایندگی می کنند و نماینده دولت محسوب نمی‌شوند.

۲۲ روز تا انتخابات؛‌ آغاز بررسی صلاحیت‌ها/تاکید بر رعایت اخلاق و پرهیز از گمانه‌زنی

*‌ عبداناصر همتی با انتشار مطلبی در شبکه اجتماعی ایکس با تاکید بر این‌که امروز، اقتصاد مسئله اول کشور است، نوشت: ️ ‏تنها با یک تیم‌ کارآمد ⁩و نیز با استفاده از تمامی یافته های ‌ علم اقتصاد ⁩می توان شرایط اقتصادی را بهبود بخشید. ‏امروز، مهمترین مأموریت رئیس جمهور متوقف کردن ‌ فساد ⁩و ‌رانت های ⁩ گسترده ای است که عده‌ای را هر روز فربه‌تر و توزیع درآمد را به نقطه‌ بحرانی رسانده است.

احزاب و تشکل‌ها چه کرده‌اند؟

حزب ندای ایرانیان در نامه‌ای به اعضای شورای نگهبان درخواست کرده است که این نهاد با به رسمیت شناختن تنوع سلایق در جامعه، شرایط برگزاری انتخاباتی پرشور و رقابتی را با فراهم‌ آوردن امکان حضور چهره‌های شاخص سیاسی از جناح‌های مختلف در انتخابات فراهم کند.ژ

در همین ارتباط سید محمد خاتمی در رابطه با حضورش انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ گفت: اﯾﻦ ﺑﻨﺪه‌ی ﮐﻮﭼﮏ ﺧﺪاوﻧﺪ که ﺑﺮ اﯾﻦ ﺑﺎور ﺑﻮده و ﻫﺴﺘﻢ ﮐﻪ ﻫﻤﻮاره ﺑﺎﯾﺪ در ﮐﻨﺎر ﻣـﺮدم و ﺑـﺎ ﻣـﺮدم ﺑود و ﺧﯿﺮ و ﺻﻼح آﻧﺎن را خواست، ضمن تایید راﻫﺒﺮد اﻧﺘﺨﺎﺑﺎﺗﯽ ﺟﺒﻬﻪ اﺻﻼﺣﺎت، اگر پیشنهاد جبهه محقق شود در انتخابات شرکت می‌کنم.

گزارش ایسنا با موضوع مروری بر رویکرد اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات ۱۴۰۳ با عنوان «مشروط به کسب قدرت؟» را نیز می توانید در این لینک بخوانید.

شخصیت‌ها چه گفتند؟

* در پی آنکه محمد مخبر از طرف دولت برای انتخابات چهاردهیمن دوره ریاست جمهوری ثبت نام نکرد، رئیس دفتر رئیس‌جمهور تاکید کرد که دولت برگزار کننده انتخابات ریاست‌جمهوری بوده و نامزد مشخصی ندارد.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت هم درباره علت عدم اعلام کاندیداتوری سرپرست ریاست جمهوری در انتخابات ۱۴۰۳ گفت:‌ مخبر خود را متعهد می‌دانست که بار مسئولیتی که با فقدان آیت الله رئیسی به دوش گرفته به انتها برساند و درگیر شدن در جریان رقابت، او را از ادای تکلیف نسبت به مردم بزرگوار ایران اسلامی و روح شهید خدمت باز ندارد. زیرا ورود به رقابت‌های انتخاباتی، بگو مگوهای سیاسی و … می‌توانست به اداره بی‌طرفانه دولت و نیز برگزاری انتخابات آسیب‌زده و باعث کندی یا توقف انجام امور کشور و خدمت به مردم شود.

در واکنش به کاندیدا نشدن محمد مخبر، حسین انتظامی هم در توییتی نوشت:‌ ظرفیت بالایی از خود نشان دادید که فرصت طلبی نکردید و نامزد نشدید. این دولت ۲۳-۳۰ روز دیگر دست شما امانت است اگر می خواهید نامتان به نیکی و امانت داری در تاریخ بماند مانع از اظهار نطر های مدیران دولتی له یا علیه نامزدها شوید.

۲۲ روز تا انتخابات؛‌ آغاز بررسی صلاحیت‌ها/تاکید بر رعایت اخلاق و پرهیز از گمانه‌زنی

* در پی طرح گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره ائتلاف‌های انتخاباتی محسن رضایی، دفتر وی این شایعات را تکذیب کرد و نوشت: به اطلاع می‌رساند عدم حضور ایشان با هدف کمک به اجماع‌سازی و وحدت نیروهای انقلاب صورت پذیرفته و شایعات منتشرشده در برخی رسانه‌ها، مبنی بر جلسه مشترک ایشان و آقای دکتر مخبر با یکی از نامزدهای انتخاباتی، مشکوک و احتمالا با اهداف سیاسی و جریانی بوده است.

* دریابان علی شمخانی هم در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس کاندیداها و هوادارانشان را به رعایت اخلاق انتخاباتی دعوت کرد و نوشت: تعداد و ترکیب نامزدهایی که برای ‎انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کردند از شکل‌گیری رقابتی جدی در انتخابات خبر می‌دهد که هم فرصت است و هم تهدید. همه کاندیداها و هوادارانشان باید به یاد داشته باشند که ادب مرد به زِ دولت اوست.

* همچنین حمیدرسایی با انتشار توییتی انتقادی خطاب به رئیس و نایب‌رئیس مجلس،‌ این پرسش را مطرح کرد که برچه اساسی برای #ریاست_جمهوری ثبت‌نام کرده‌اید!؟

۲۲ روز تا انتخابات؛‌ آغاز بررسی صلاحیت‌ها/تاکید بر رعایت اخلاق و پرهیز از گمانه‌زنی

* محمد قوچانی در یادداشتی با اشاره به اینکه جهانگیری کاندیدای اصلی و پزشکیان مورد حمایت بخش شهرستانی اصلاح‌طلبان است،  گفته است که ️با انصراف صدر و عدم ثبت‌نام عارف و نیز مجید انصاریمی‌توان گفت اسحاق جهانگیری نامزد اصلی جبهه اصلاحات است؛ گرچه مسعود پزشکیان هم مورد حمایت بخشی از بدنه شهرستانی جبهه اصلاحات است.

* عباس عبدی در تحلیلی از ۸۰ نامزد ریاست جمهوری گفته است: اگر ۸۰ داوطلب را در یک قاب قرار دهیم، از نظر ظاهر، افکار سیاسی و فرهنگی، سبک زندگی، قومیت، دین و رویکردهای اداره کشور، بیش از ۳۰ یا ۳۵ درصد مردم را نمایندگی نمی‌کنند.

این پژوهشگر اجتماعی همچنین پیش بینی کرده است که در یکی دو روز دیگر افراد ثبت‌نام کرده، یکی یکی به نفع یک نفر کنار رفته و مزد خود را طلب می کنند و معتقد است که ‏بعد از اعلام تایید شدگان هم برنامه دیگری در راه است.

۲۲ روز تا انتخابات؛‌ آغاز بررسی صلاحیت‌ها/تاکید بر رعایت اخلاق و پرهیز از گمانه‌زنی

* علیرضا معزی در واکنش به کاندیداتوری چندباره قالیباف‌، گفته است: قالیباف آنقدر کاندیدا شد تا بر خودش و هوادارانش هم مشتبه شد که نظام یک دوره ریاست‌جمهوری به او بدهکار است. ظاهرا حالا نه فقط به دنبال وصول اصل بدهی که به دنبال اخذ دیرکرد آن است؛ ریاست بر دو قوه، حتی برای چند روز، حتی برای چند ساعت!

* غلامحسین کرباسچی در کنایه به ازدیاد داوطلبان ریاست جمهوری و با اشاره به ایرادات نظام انتخاباتی، گفته است: هر کسی به خودش اجازه می‌دهد با هر شرایط و با هر سابقه‌ای بیاید. انتخابات که شوخی نیست، یک مسئله‌ای است که نماد دموکراسی در کشور است و ما آن را تبدیل به یک بازی ثبت نام و بعد هم تایید صلاحیت کردیم.

۲۲ روز تا انتخابات؛‌ آغاز بررسی صلاحیت‌ها/تاکید بر رعایت اخلاق و پرهیز از گمانه‌زنی

* عزت الله ضرغامی در توییتی به کاندیداهای ریاست جمهوری توصیه کرد که نامزدهای محترم بدون واهمه از شورای نگهبان در مورد چالش های کشور حرف بزنند.

۲۲ روز تا انتخابات؛‌ آغاز بررسی صلاحیت‌ها/تاکید بر رعایت اخلاق و پرهیز از گمانه‌زنی

* درحاشیه جلسه امروز هیات دولت،‌ معاون حقوقی ریاست جمهوری با یادآوری اینکه کارکنان دولت مطابق قانون انتخابات ریاست جمهوری نباید از جایگاه خود علیه یا له کاندیدایی اقدامی انجام دهند و از امکانات دولتی به نفع کاندیدایی استفاده کنند، تاکید کرد که دولت باید در انتخابات بی طرف باشد.

معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری هم تقید نامزدهای انتخابات به دین و فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی را مانع از بروز بداخلاقی‌هایی دانست که در برخی دوره‌های انتخابات شاهدش بودیم.

* همچنین رئیس شورای اطلاع رسانی دولت همه عناصر وابسته به دولت به‌ویژه کسانی که رسانه دارند، از طرح و نشر مطلب علیه نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری اکیدا پرهیز کنند.

*‌ رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش در اظهاراتی با تاکید بر اینکه وظیفه همگان حضور در انتخابات است، چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری به عنوان یک رویداد سیاسی مهم در مقطع کنونی عنوان کرد که چشم میلیون ها نفر به این رویداد مهم دوخته شده است.

* در جلسه شورای نگهبان نیز آیت‌الله احمد جنتی در توصیه های انتخاباتی خود خاطر نشان کرد: همه کسانی که در انتخابات پیش‌رو نقش‌آفرین هستند، رفتار و اخلاق اسلامی را سرلوحه فعالیت خود قرار دهند.

در روزنامه ها و فضای مجازی چه خبر بود؟

در بسیاری از کانال های خبری یک اینفو گرافیک با عنوان کاندیدای های مطرح ریاست‌جمهوری منتشر شده است.

۲۲ روز تا انتخابات؛‌ آغاز بررسی صلاحیت‌ها/تاکید بر رعایت اخلاق و پرهیز از گمانه‌زنی

در برخی کانال های خبری هم درباره سومین رد صلاحیت محمود احمدی نژاد نوشته اند که احمدی‌نژاد ۱۴۰۳، با یک دنیا تغییر ظاهری و باطنی نسبت به محمود احمدی‌نژاد ۱۳۸۴ باز آمده و تلاش دارد همان سال ۸۴ را همانندسازی کند.

مجید تفرشی از فعالان رسانه‌ای با انتشار مطلبی، تکثر و تعدد چهره‌های سیاسی برای ثبت‌نام ریاست‌جمهوری را تحلیل و یاد آوری کرد که مشابه این پدیده فقط در انتخابات سال ۱۳۵۸ دیده شده بود.

۲۲ روز تا انتخابات؛‌ آغاز بررسی صلاحیت‌ها/تاکید بر رعایت اخلاق و پرهیز از گمانه‌زنی

یک کاربر توییتری هم با انتشار مطلبی با اشاره به اینکه نام نهمین پادشاه اشکانیان که بر ایران حکومت کرد مهرداد بود از کاندیداتوری مهرداد بذرپاش برای این دوره از رقابت های انتخاباتی حمایت کرد.

۲۲ روز تا انتخابات؛‌ آغاز بررسی صلاحیت‌ها/تاکید بر رعایت اخلاق و پرهیز از گمانه‌زنی

روزنامه جمهوری اسلامی در یادداشتی نوشته است که با ثبت ‌نام بعضی افراد برای نامزدی ریاست ‌جمهوری چهاردهم، وظیفه شورای نگهبان بسیار سنگین شد. این، یک پیچ تاریخی است که شورای نگهبان باید با هوشیاری و درایت از آن عبور کند و اجازه ندهد افرادی که سیاه‌ترین برگ‌های تاریخ را به پرونده حکمرانی ایران تحمیل کرده‌اند، بار دیگر فرصت دست‌یابی به قدرت را پیدا کنند و کشور را به لب پرتگاه ببرند.

روزنامه شرق نیز در انتقاد از اصلاح طلبان نوشت: مرور تاریخ فعالیت سیاسی در ایران نشان می‌دهد که چه‌بسا گروه‌هایی در بعضی دوره‌ها اقبال درخورتوجهی بین مردم داشتند، ولی با کاستن از فعالیت خود، در بزنگاه‌هایی که حتی امکان حداقلی از حضور را داشتند، توان و رمقی برای بازگشت به عرصه سیاسی نداشتند و تبدیل به فراموش‌شدگانی از گذشته شدند. قطعا پس از ۱۰ سال، دیگر حتی اگر بهترین شرایط هم فراهم شود، نتیجه‌ای بهتر از سال ۱۳۸۱ و شورای شهر دوم عایدشان نخواهد کرد و نهایتا شاید روزی درباره‌شان بگویند آنها مردمانی شرافتمند بودند. همین و بس.

روزنامه اعتماد به تفاوت زیاد جهانگیری وقالیباف پرداخت و نوشت: جهانگیری و قالیباف در یک روز برای ثبت نام‌های انتخاباتی وارد وزارت کشور شدند، اما ماجرای این دو تفاوت‌های فاحشی با هم در آوردگاه‌های انتخاباتی دارد. 

روزنامه سازندگی هم با اشاره به ثبت نام عباس آخوندی برای انتخابات ۸ تیر یادآوری کرده است که  آخوندی، منتقد مسکن مهری بود که احمدی‌نژاد ساخته بود چراکه آن کار را فاقد یک کار عملیاتی درست می‌دانست با این حال در دوران وزارت آخوندی نزدیک به یک میلیون مسکن ساخته شد.

جزئیاتی از انتخابات ریاست جمهور چهاردهم 

بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که پیش از این مقرر بود در خردادماه سال ۱۴۰۴ برگزار شود، پس از شهادت رئیس‌جمهوری و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد در استان آذربایجان شرقی، بصورت زودهنگام و هشتم تیرماه امسال برگزار خواهد شد.

در اولین جلسه سران قوا که بعد از ظهر ۳۱ اردیبهشت به میزبانی معاون اول رئیس جمهور و با حضور رئیس قوه قضائیه و رئیس مجلس شورای اسلامی در محل ساختمان دولت برگزار شد، زمانبندی فرایند انتخابات و روند برگزاری مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد با توجه به توافق اولیه شورای نگهبان، انتخابات برای تعیین رئیس جمهور جدید در تاریخ ۸ تیرماه ۱۴۰۳ برگزار شود.

بر اساس تقویم مصوب انتخابات، زمان ثبت نام از داوطلبان در روزهای ۱۰ تا ۱۴ خرداد، بررسی صلاحیت ها در روزهای ۱۵ تا ۲۱ خرداد،‌ اعلام اسلامی داوطلبان نهایی در روز ۲۲ خرداد و انجام تبلیغات از ۲۳ خرداد تا ۶ تیر تعیین شد.

طبق ماده ۳۵ قانون انتخابات ریاست جمهوری کاندیداها هنگام ثبت‌نام باید رجل مذهبی، سیاسی، ایرانی‌الاصل، دارای تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی و مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور باشند. حداقل سن کاندیداهای انتخابات باید ۴۰ سال تمام شمسی و حداکثر سن آنان نیز ۷۵ سال تمام شمسی در هنگام ثبت‌نام باشد. واجدان شرایط می‌توانند صرفاً با در اختیار داشتن کارت ملی و شناسنامه در انتخابات ریاست جمهوری مشارکت کنند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نوشته های مشابه