اخبار سیاسی

۲۵ روز تا انتخابات؛‌ جاماندگان بهارستان در ستاد انتخابات/توصیه‌های انتخاباتی سران قوا

امروز حضور تعداد بالایی از نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی برای ثبت‌نام کاندیداتوری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به اندازه‌ای بود که تقریبا کل اخبار انتخاباتی را تحت‌الشعاع خود قرار داد.

به گزارش ایسنا،‌ با مرور اخبار انتخاباتی یکشنبه – سیزدهم خرداد ۱۴۰۳ می‌خوانیم:

سران قوا در آخرین جلسه خود، بر ضرورت افزایش مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری و در عین حال حفظ و پاسداشت فضای اخلاقی و پرهیز از هر نوع تخریب‌گری در تبلیغات نامزدها تاکید کردند.

در ابتدای این جلسه معاون حقوقی رئیس جمهور گزارشی از نحوه اجرای تصمیمات جلسات پیشین و همچنین عملکرد وزارت کشور و شورای نگهبان به عنوان مجری و ناظر انتخابات ارائه و از عملکرد وزارت کشور در ایجاد بستر مناسب برای ثبت‌نام واجدین شرایط تشکر کرد.

۲۵ روز تا انتخابات؛‌ جاماندگان بهارستان در ستاد انتخابات/توصیه‌های انتخاباتی سران قوا

فرماندار تهران از مشخص شدن و معرفی اعضای هیات اجرایی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در کلانشهر تهران خبر داد و افزود: حسب توافق صورت گرفته بین ستاد انتخابات کشور و شورای نگهبان درخصوص نحوه انتخاب اعضای هیات اجرایی و طبق اعلام نظر شورای نگهبان مبنی بر ابقای اعضای هیات اجرایی انتخابات مجلس شورای اسلامی برای برگزاری انتخابات پیش رو، حسب قانون امین وزیری نماینده دادستان تهران به عنوان عضو حقوقی و احمد صادقی بعنوان نماینده شورای اسلامی شهرستان به جمع اعضای هیات اجرایی انتخابات ریاست جمهوری اضافه شدند.

معاون سیاسی و امنیتی دادستان کل کشور هم در بازدید از ستاد انتخابات درباره برخورد با تبلیغات زودهنگام برخی داوطلبان در فضای مجازی گفت: الان نمی توانم بگویم چه بررسی درباره وضعیت تبلیغات در فضای مجازی شده است و باید این موضوع را از حوزه تخصصی آن پرسیده تا بتوانم جواب دقیق بدهم.

در جریان چهارمین روز نام‌نویسی از داوطلبان نامزدی انتخابات ریاست جمهوری، قائم‌مقام دبیر و سخنگوی شورای نگهبان با حضور در وزارت کشور از ستاد انتخابات کشور بازدید کردند و با توضیحات مسئولان وزارت کشور در جریان فرآیند ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری قرار گرفتند.

سخنگوی شورای نگهبان نیز در نشست مسئولین و جانشینان خواهر بسیج دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور با تاکید بر اینکه ما اعتقاد به حضور مردم و مشارکت داریم، افزود: مشارکت دلایل مختلفی دارد ولی برخی از پژوهش‌های علمی ما را به نتیجه رسانده که دستگاه‌های مختلف باید کار خود را برای مشارکت انجام دهند. سهم موضوعات اقتصادی و معیشتی در مشارکت حدود ۶۰ درصد دارد. بحث رد صلاحیت‌ها حدود ۱.۵ تا دو درصد تاثیر داشته است.

در همین ارتباط مرکز پژوهش‌های مجلس با انتشار نتیجه نظرسنجی موسسه افکارسنجی ملت، از سنجش مشارکت مردم در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، خبر داد که نشان می‌دهد میزان مشارکت در این دوره از انتخابات بالای ۵۳ درصد خواهد بود.

امروز همچنین محمدمخبر سرپرست ریاست جمهوری سه قانون مصوب مجلس از جمله اصلاحیه قانون انتخابات ریاست جمهوری را برای اجرا به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ کرد.

۲۵ روز تا انتخابات؛‌ جاماندگان بهارستان در ستاد انتخابات/توصیه‌های انتخاباتی سران قوا

امروز چه کسانی ثبت نام کردند؟

آماری از کسانی که تا پایان چهارمین روز ثبت‌نام‌ها داوطلب کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری شده‌اند را اینجا و حاشیه‌ و متن سومین روز ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری را اینجا بخوانید.

شنیده‌ها از تصمیم کاندیداهای احتمالی چیست؟

داود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در دیدار با محسن رضایی بر آمادگی کامل خود در کمک به ایجاد هماهنگی و وحدت بین نیروهای انقلاب در انتخابات پیش رو تاکید کرد.

۲۵ روز تا انتخابات؛‌ جاماندگان بهارستان در ستاد انتخابات/توصیه‌های انتخاباتی سران قوا

برخی اخبار منتشر شده در فضای مجازی هم از منتفی شدن حضور محمدرضا عارف و محمد صدر در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری خبرداده اند.

شنیده‌ها حاکی از آن بود که اسحاق جهانگیری معاون اول دولت حسن روحانی قرار بود امروز با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کند که تا پایان روز چهارم نام نویسی، اتفاقی در این زمینه نیفتاد.

۲۵ روز تا انتخابات؛‌ جاماندگان بهارستان در ستاد انتخابات/توصیه‌های انتخاباتی سران قوا

در بعضی کانال های خبری هم به نقل از یک منبع آگاه آمده است که سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت سیزدهم، فردا برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری به ستاد انتخابات می‌رود.

۲۵ روز تا انتخابات؛‌ جاماندگان بهارستان در ستاد انتخابات/توصیه‌های انتخاباتی سران قوا

بر اساس اخبار غیر رسمی و شنیده‌ها از منابع مطلع مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی نیز فردا – دوشنبه – برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری به وزارت کشور می‌آید.

یک خبرنگار نزدیک به دولت هم گفته است که ‏در جلسه امروز برخی وزرا و معاونین رئیس‌ جمهور، پس از اعلام آقای محمد مخبر مبنی بر عدم حضور در انتخابات، بر روی نام‌نویسی آقایان اسماعیلی وزیر ارشاد و منصوری معاون اجرایی جمع‌بندی کرده اند.

۲۵ روز تا انتخابات؛‌ جاماندگان بهارستان در ستاد انتخابات/توصیه‌های انتخاباتی سران قوا

بر اساس اخبار منتشر شده در کانال های خبری، احتمال حضور  شمس الدین حسینی نماینده مجلس شورای اسلامی و وزیر سابق اقتصاد در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری نیز قوت گرفته است.

برخی شنیده ها نیز حاکی از آن بود که سعید محمد امروز پس از حضور در حرم مطهر امام رضا (ع) در راه وزارت کشور جهت ثبت نام در چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری است.

امروز برخی کانال های خبری هم عکسی از حضور شهید رئیسی در ستاد انتخابات وزارت کشور با تیتر  «تصویری تلخ؛ سید ابراهیم رئیسی دقایقی پیش در وزارت‌کشور برای انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد» منتشر کردند.

۲۵ روز تا انتخابات؛‌ جاماندگان بهارستان در ستاد انتخابات/توصیه‌های انتخاباتی سران قوا

محمدمهدی اسماعیلی هم پیش از ثبت نامش در انتخابات با انتشار عکسی از شهید رئیسی نوشته بود: این عکس تاریخی مربوط به تنظیم نهایی بیانیه حضور، در شب ثبت نام انتخابات ۱۴۰۰ بود. چقدر برایم دشوار است که تنها پس از سه سال، بدون حضور استاد و مرادم، انتخابات چهاردهم را برگزار کنیم. اما ما از او یاد گرفتیم: از سوگ حماسه ساختن شیوه ماست.

۲۵ روز تا انتخابات؛‌ جاماندگان بهارستان در ستاد انتخابات/توصیه‌های انتخاباتی سران قوا

درپی ثبت نام علیرضا زاکانی برای انتخابات چهاردهمین دوره مجلس شورای اسلامی،‌ مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران خاطرنشان کرد که بر اساس قوانین و مقررات آقای شهردار می‌تواند به صورت مرخصی و با انتخاب یکی از معاونین خود در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند و با آغاز تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری به عنوان کاندیدا باید مرخصی بگیرد.

از شخصیت‌ها چه خبر؟

دریابان علی شمخانی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس درباره پیام نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری نوشت: نتیجه ‎انتخابات ریاست جمهوری در ‎ایران در کنار تداوم اقدامات آغاز شده در خصوص ایجاد و مزیت‌سازی برای کریدورهای داخل کشور که منبع راهبردی و تحریم‌ناپذیر تولید ثروت ملی از طریق ترانزیت کالا است، پیام مهمی برای بازیگران اصلی ‎جنگ جهانی کریدورها خواهد داشت.

۲۵ روز تا انتخابات؛‌ جاماندگان بهارستان در ستاد انتخابات/توصیه‌های انتخاباتی سران قوا

اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به نامزدهای انتخاباتی توصیه کرد که به جای تخریب یکدیگر، طوری عمل کنند تا نتایج آن برای مردم ملموس باشد و در نهایت مردم به آینده ایران اسلامی و پیشرفت‌های آن امیدوار شوند.

محمد قوچانی روزنامه نگار اصلاح طلب هم در اظهاراتی مشارکت مشروط در انتخابات را اشتباه دانست و گفت: نباید فکر کنیم با کلمه «مشارکت مشروط»، نظام را وادار خواهد کرد که به ما امتیاز دهد. فکر می‌کنم که عبارت مشارکت مشروط امتحان خود را در انتخابات قبلی پس داده و اینجا اشتباه است.

همچنین مصطفی درایتی از فعال سیاسی اصلاح طلب گفته است که اصلاح طلبان از پتانسیل بالا برای حضور در همه عرصه‌های سیاسی و مدیریتی را دارند و به نظر من به قدری از نیروی کارآمد بهره‌مند هستند که همزمان می‌توانند چند چهره کارآمد را وارد فضای انتخاباتی کنند.

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در دولت حسن روحانی در پاسخ به این سوال که آیا ثبت نام علی لاریجانی به معنی دریافت یک پیام مثبت از جانب بخش‌هایی از حاکمیت است یا خیر، گفته که احتمالا او باتوجه به سابقه‌اش تمهیدات لازم را انجام داده است.

این عضو حزب اعتدال و توسعه افزود: اثرگذاری حسن روحانی در این انتخابات بسته به این است که چه کسانی تایید صلاحیت شوند اما در صورت حضور یک کاندیدای مناسب احتمالا موضع‌گیری خواهد کرد.

احزاب و تشکل‌ها چه کرده‌اند؟

شورای ائتلاف بزرگ فرهنگیان بیانیه مشترکی با تشکل‌های دانشگاهی و برخی فعالان اقتصادی درباره چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری صادر و اعلام کرد:بعداز اعلام نتایج تایید صلاحیت ها از سوی شورای محترم نگهبان یکی از شخصیت های مورد تایید که مورد اجماع ملی و از اقبال مردمی بالایی برخوردار باشد را برای آحاد ملت معرفی و از جامعه بزرگ فرهنگیان، دانشگاهیان و فعالین اقتصادی درخواست خواهد کرد که در راستای ایفای رسالت و نقش نخبگانی خود، ایشان را به آحاد ملت معرفی و مورد حمایت قرار دهند.

حزب موتلفه اسلامی هم از کاندیداتوری محمدرضا پورابراهیمی برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ حمایت کرد.

۲۵ روز تا انتخابات؛‌ جاماندگان بهارستان در ستاد انتخابات/توصیه‌های انتخاباتی سران قوا

جواد امام سخنگوی جبهه اصلاحات در اظهاراتی گفته است که پس از دریافت پیشنهادات احزاب جبهه اصلاحات، کاندیداهای جبهه اصلاحات طی روزهای آتی اعلام خواهند شد. پس وقتی خودمان کاندیدا داریم دلیلی بر حمایت از لاریجانی نباید باشد.

۲۵ روز تا انتخابات؛‌ جاماندگان بهارستان در ستاد انتخابات/توصیه‌های انتخاباتی سران قوا

حزب تمدن اسلامی با صدور بیانیه ای به در آستانه سالگرد روزهای سرنوشت‌ساز ۱۴ و ۱۵ خرداد از عموم مردم برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری دعوت کرد و ملت ایران خواست با چشمی باز و فکری عاقبت‌اندیش برای پیشرفت ایران به صحنه بیاید.

همچنین جبهه شورای راهبردی یاران انقلاب (شریان) با صدور بیانیه‌ای از مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم برای کاندیداتوری در این دوره از انتخابات دعوت کرد.

در روزنامه‌ها و فضای مجازی چه خبر بود؟

اعتماد با تیتر «نگاه قالیباف از بهارستان به پاستور»، ابرار با انتشار واکنش کرباسچی به ثبت نام چهره های مختلف در انتخابات ریاست جمهور و همچنین تیتر «رای ندادن، پیامی که رسانده نشده است»، آرمان ملی با اشاره به ثبت نام کاندیداها با تیتر «ترافیک سنگین فاطمی به پاستور»، آرمان امروز در تیتر اصلی خود با عنوان «رفع مشکلات کشور با اتکای به دانشمندان»، دنیای اقتصاد با دو تیتر«آرایش بازارها در انتخابات» و «سه چهره روز سوم»، مردم سالاری با بررسی روزشلوغ وزارت کشور با تیتر «شگفتی های روز سوم»، شرق با تیتر «ترافیک احساس تکلیف»، ستاره صبح با انتشار دیدگاه صاحبنظران رسانه ای درباره انتخابات، همدلی با اشاره به پیچیدگی های سیاسی حضور داوطلبان انتخابات ریاست جمهور در سومین روز با تیتر «آرایش پر ابهام» در صفحات اول خود به موضوع انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری پرداختند.

جزئیاتی از انتخابات ریاست جمهور چهاردهم 

بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که پیش از این مقرر بود در خردادماه سال ۱۴۰۴ برگزار شود، پس از شهادت رئیس‌جمهوری و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد در استان آذربایجان شرقی، بصورت زودهنگام و هشتم تیرماه امسال برگزار خواهد شد.

در اولین جلسه سران قوا که بعد از ظهر ۳۱ اردیبهشت به میزبانی معاون اول رئیس جمهور و با حضور رئیس قوه قضائیه و رئیس مجلس شورای اسلامی در محل ساختمان دولت برگزار شد، زمانبندی فرایند انتخابات و روند برگزاری مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد با توجه به توافق اولیه شورای نگهبان، انتخابات برای تعیین رئیس جمهور جدید در تاریخ ۸ تیرماه ۱۴۰۳ برگزار شود.

بر اساس تقویم مصوب انتخابات، زمان ثبت نام از داوطلبان در روزهای ۱۰ تا ۱۴ خرداد، بررسی صلاحیت ها در روزهای ۱۵ تا ۲۱ خرداد،‌ اعلام اسلامی داوطلبان نهایی در روز ۲۲ خرداد و انجام تبلیغات از ۲۳ خرداد تا ۶ تیر تعیین شد.

طبق ماده ۳۵ قانون انتخابات ریاست جمهوری کاندیداها هنگام ثبت‌نام باید رجل مذهبی، سیاسی، ایرانی‌الاصل، دارای تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی و مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور باشند. حداقل سن کاندیداهای انتخابات باید ۴۰ سال تمام شمسی و حداکثر سن آنان نیز ۷۵ سال تمام شمسی در هنگام ثبت‌نام باشد. واجدان شرایط می‌توانند صرفاً با در اختیار داشتن کارت ملی و شناسنامه در انتخابات ریاست جمهوری مشارکت کنند.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نوشته های مشابه